Guide: Flyga med en lavinryggsäck

Under åren har lavinryggsäckar blivit en viktig och mycket vanlig del av en skidåkares skyddsutrustning – nästan lika frekvent som en lavinsändare, spade och sond. Du drar i ett litet handtag och på ett ögonblick ökar din chans att överleva en lavinolycka. Ryggsäcken hjälper dig att flyta på snön i stället för att bli begravd av den. Men ofta anser flygbolagen att denna livräddningsutrustning är det motsatta – ett verktyg som kan användas för att skada passagerare. Ett sådant beteende från flygbolagssidan kommer av en god anledning. Patronen som fyller ryggsäcken med gas är fylld med en komprimerad gas och utlösaren har en pyroteknisk mekanism som betraktas av International Air Transport Association (IATA) som farligt gods.

IATA MANUAL – BIBELN FÖR FARLIGA VAROR 

I IATA-handboken hittar du alla varor som är farliga för flygtrafiken, som inte kan transporteras i handbagaget av någon passagerare eller besättningsmedlem. Denna riktlinje har emellertid vissa undantag, vilka anges i tabell 2.3.A. I den här tabellen hittar du de tidigare nämnda ryggsäckarna som älskas av många freeriders! Om du tror att du bara kan passera med din ”krockkudde” genom alla kontroller hela vägen till ombordstigningsområdet är du lurad. Det är inte så lätt! Det finns några viktiga saker som du måste tänka på innan du väljer att resa med ett plan till ditt nästa freeride-äventyr: ”Lavinräddningsryggsäck, för en (1) per person, som innehåller en patron av komprimerad gas i Div. 2,2. Kan också utrustas med en pyroteknisk utlösningsmekanism som innehåller högst 200 mg netto av Div. 1.4S. Ryggsäcken måste vara förpackad så att den inte kan aktiveras av misstag. Krockkuddarna i ryggsäckarna måste vara försedda med tryckavlastningsventiler. ”

  • Operatörens godkännande krävs: JA
  • Tillåtna i eller som incheckat bagage: JA
  • Tillåtet i eller som bagage: JA
  • Piloten måste informeras om platsen: NEJ

Sammanfattningsvis kan man säga att IATA tillåter transport av en lavinryggsäck på ett flygplan, men du måste ändå få ett särskilt tillstånd från det flygbolag du flyger med. Hittills är det ganska tydlig och smidigt information – men nästa steg blir lite mer komplicerat. Ofta kommer du vara i kontakt med flera flygbolag, som kanske har annan information, annan förståelse eller inte har tillräcklig information om ämnet om att flyga med en lavintyggsäck. Så det rekommenderas ofta att ta delar av IATA-handboken med dig, så att du kan visa det för de berörda anställda som arbetar för flygbolagen.

HUR SKA MAN SE TILL ATT FLYGBOLAGEN KÄNNER TILL DIN RYGGSÄCK?

Det rekommenderas att du kontaktar flygbolagen innan du bokar ditt flyg och hör dig för om deras regler, när det gäller lavinryggsäckar. Om din ryggsäck ifrågasätts, är det bra att skicka IATA-tabellen samt faktabladet som beskriver det fullständiga innehållet i ryggsäcken, t.ex. patron och utlösare. Om du har kontaktat flygbolagen per e-post ska du skriva ut din e-postkommunikation med bekräftelse och ta med dig till flygplatsen. Här hittar du tabellen på engelska.

Under åren har nästan alla tillverkare utvecklat sitt eget system för sina lavinryggsäckar. ORTOVOX eller Scott har passerat de välkända ABS-patronerna, andra som Mammut, kom med ett helt nytt utlösningssystem, som fungerar mer mekaniskt och inte pyrotekniskt. Varumärken som Pieps eller Black Diamond gav upp patroner helt och deras  är fyllda med en elektroniskt manipulerad ventilator.

HUR PACKAR MAN RYGGSÄCKEN FÖR KONTROLLEN?

För att säkerställa att din ryggsäck kommer genom incheckningen smidigt, är det viktigt att den är ordentligt förberedd. Det är av yttersta vikt att du packar din lavinryggsäck tillsammans med patronen och utlösningssystemet, men skruva inte samman patronen och utlösningssystemet, lägg dem bara i ryggsäcken. Det kan vara till hjälp att packa IATA-arket med påsen. Endast om de packas ihop rätt, kan flygbolagets personal hantera din lavinryggsäck som ett helt system. För inte alla är så passionerade vintersportentusiaster och vet automatiskt vad i helvete dessa små ”bomber” är. Vi rekommenderar att du lägger till faktabladet om fyllningen av patronen, liksom den som beskriver utlösningsmekanismen med din ryggsäck. Ju mer information du erbjuder, desto mindre frågor kommer du att få efteråt.

Går det att hyra patroner och utlösningsmekanismer utomlands? Ja det går. Om du vill spela ett säkert kort och undvika alla möjliga konfrontationer på flygplatsen kan du lämna dina patroner och utlösningssystem hemma och hyra delarna utomlands.   ABS har byggt ett världsomspännande nätverk av hyrestationer, som kan ge dig delarna. Det är viktigt att låta uthyrningsstationen veta att du kommer så de kan se till att patronen och utlösningssystemet för din specifika ryggsäck är tillgängligt.

KONTROLLISTA FÖR DIN RESA

  • Ring / mail ditt flygbolag före bokningen för att kolla att lavin airbags är tillåtna ombord
  • Skriv ut IATA-tabellen och lägg den med din ryggsäck
  • Sätt i patronerna såväl som utlösarsystemet löst i ryggsäcken, skruva inte ihop dem i ryggsäcken
  • Skriv ut faktabladet på dina patroner och utlösningsenheter och packa dem med din ryggsäck
  • Kontakta vid behov hyrestationen före resan så att alla nödvändiga delar är tillgängliga
  • Registrera din lavin ryggsäck vid incheckningen med alla nödvändiga dokument (IATA riktlinjer, faktablad eller patroner och utlösningssystem)

Ha en skön resa!